Tek.si | Forum | Ponudba | Sodeluj
 
Gost
 
 
Prva stran > Oprema > Ustrezni tekaški čevlji
Ustrezni tekaški čevlji
Ustrezen tekaški čevelj je najpomembnejši rekvizit za tekaški trening. Biti mora udoben in lahek, blažiti mora sile, ki nastajajo v dotiku s podlago, preprečevati preveliko rotacijo stopala ter stabilizirati gleženj.
 
Najpomembnejši del tekaške opreme 
Ko ste se odločili, da boste začeli teči, je naslednji najpomembnejši korak izbira primernega para tekaških čevljev. Sliši se zelo enostavno, morda celo banalno, saj danes že skoraj vsaka trgovina ponuja tudi takšne ali drugačne »superge«. Toda tekaški novinci pozor! Z modnimi športnimi copati, z obutvijo za dvoranske športe ali s starimi »pošvedranimi« čevlji, boste s tekom končali še preden boste v resnici začeli. Potrebujete sebi primeren tekaški čevelj!

Zakaj so tekaški čevlji pomembni?
Čevlji predstavljajo stik med vašim stopalom in podlago. Pri vsakem koraku deluje na vaše telo sila dveh do štirih mnogokratnikov vaše telesne teže. S hitrostjo teka in z vsakim dodatnim delom opreme se mehanični pritisk na vaše telo povečuje, kar lahko vodi do škodljivih obremenitev. Ustrezni tekaški čevlji pomagajo blažiti te pritiske.

Med oporno fazo tekalnega koraka (ko stojimo na eni nogi) prihaja v gležnju do izdatnih gibanj ne le v smeri naprej – nazaj, temveč do nezaželenih in ob preveliki amplitudi škodljivih deformacij v smeri levo-desno. K stabilizaciji gležnja in s tem k ohranjanju njegove funkcionalnosti v veliki meri lahko prispevajo pravilno izbrani športni copati.

Vsaj del bolečin v sklepih ali mišicah bi lahko pripisali neprimernim ali obrabljenim (ponošenim) tekaškim čevljem. Tudi najboljše medicinske obravnave ne bodo dolgo učinkovite, če ne boste odpravili razlogov za probleme. Zakaj zdravnik ortoped avtomatsko želi, da mu pokažete vaš tekaški čevelj, ko pridete k njemu z mišičnimi problemi ali z bolečinami v sklepih? V posameznih primerih diagnoza ni artritis temveč bo zadostoval nasvet: »Pojdite in si nemudoma kupite nove tekaške čevlje!«.

Z zornega kota varnosti je ustrezen tekaški čevelj najpomembnejši rekvizit za tekaški trening. Bolj kot je trda podlaga po kateri tečete, bolj je pomembno, da imate ustrezne tekaške čevlje, da zaščitijo deformacije vaših stopal.




Kakšen je ustrezen tekaški čevelj?
Delno smo na to vprašanje odgovorili že v prejšnjem odstavku. Z vidika varnosti mora tekaški čevelj predvsem blažiti sile, ki nastajajo v dotiku s podlago in pri tem tudi čim bolje stabilizirati gleženj. Biti mora tudi udoben in prožen, da ne ovira gibanja, zlasti za tekmovalce pa je pomembna tudi njegova teža.

  1. Tekaški čevelj mora biti prilagojen vašemu stopalu. Varen in udoben tekaški čevelj je lahko le tisti, ki ustreza anatomskim in funkcionalnim značilnostim našega stopala. Ljudje imamo različno oblikovana stopala (visoko, spuščeno ali pronirano, normalno in plosko stopalo). Od oblike stopala je odvisen tudi način delovanja stopala pri teku in s tem razporeditev sil na njegov posamezni del med tekom v fazi opore. Pri ljudeh z visokim stopalom se pri teku pojavljajo zlasti velike sile na zadnjem delu stopala – peti, zato potrebujejo copate, ki bodo imele dobro blažilno sposobnost prav na tem delu. Nasprotno pa se pri ljudeh s ploskim stopalom pojavljajo veliki pritiski na prednjem delu stopala. Zato je čevelj z blažilno sposobnostjo na tem delu zanje najprimernejša izbira. 
  2. Mora blažiti sile ob udarcih pete s podlago in sile pri odrivu. Osnovno pravilo pravi: daljše kot je obdobje telesne neaktivnosti, večja kot je teža in starejši kot je tekač, večjo blažilno sposobnost morajo imeti njihovi tekaški čevlji. To je zlasti pomembno pri tistih, ki postavljajo nogo na peto ali zadnji del stopala. Tudi za ljudi s težavami s hrbtenico so primernejši čevlji z večjo blažilno sposobnostjo. Blažilno sposobnost tekaških čevljev definira najpomembnejši sestavni del copata – to je srednji podplat s klinasto podlogo (del čevlja med zgornjim platnenim ali najlonskim delom copata in spodnjim podplatom – tanko plastjo gume, ki ščiti čevelj pred hitro obrabo). Blažilna sposobnost tekaškega čevlja mora biti poudarjena vzdolž pete in tudi pod pregibom (prečnim stopalnim lokom) (v sklepih med stopalčnicami in prsti) (na 2/3 dolžine podplata od pete proti prstom), saj je obremenitev na tem delu stopala dolgotrajnejša kot obremenitev na peti in pogosto (zlasti pri ploskih stopalih) tudi večja kot na peti.

    Dobra blažilna sposobnost tekaških čevljev ni pomembna le zaradi varnosti, pač pa raziskave (Frederics; v Research Quaterly for Exercise and Sport, 52(2)) kažejo, da ustrezna blažilna sposobnost zmanjša tudi porabo energije tekača za 1,5 do 2,8 %.

    Dobro blažilno sposobnost in dolgotrajnejše ohranjanje te lastnosti tekaškega čevlja različni proizvajalci danes rešujejo na različne načine. Z vbrizgavanjem polivretanskih materialov in gelov (gel contracting midsole system), z oblikovanjem »zračnega podplata« (air sole), z vgrajevanjem valovitih plastičnih plošč (Wave tehnologija) ali tako imenovanih »enery return system«.

    Trdoto tekaškega čevlja preizkusimo preprosto tako, da s pritiskom palca ocenimo trdoto podplata. Še lažje pa, da obujete copat in pritisnete peto ob tla. Toda pozor! Manj izkušeni kupci (tekači) bodo lahko zelo natančno razločili le razliko v trdoti med ekstremno mehkimi in zelo trdimi modeli, vmesne nianse pa precej težje. 
  3. Tekaški čevelj mora biti tudi dovolj stabilen, da daje stopalu oporo in da preprečuje preveliko rotacijo stopala navznoter pri povaljanju stopala od zadnjega dela do vrha prstov pri odrivu. Stabilen tekaški čevelj, kjer je poudarjena skrb za preprečevanje pronacije stopala (zvrnitev stopala navznoter) potrebujejo zlasti ljudje z »mobilnim« skočnim sklepom. O tem bomo več napisali pri opisu varnega načina teka.

    Ne stabilen čevelj dovoljuje vašemu stopalu tudi premikanje levo in desno na neravni podlagi kakor tudi drsenje pete navzgor in navzdol. V posameznih primerih so rezultat uporabe takega čevlja odrgnine in žulji, najpogosteje pa bolečine in poškodbe.

    Trdnejši material in različni tehnološki postopki pri izdelavi srednjega podplata (npr.: Wave tehnologija) predvsem na notranjem robu čevlja prispeva k boljši kontroli pronacije stopala. Stabilnost preizkusimo z rotacijo tekaškega čevlja okrog njegove vzdolžne osi.

    Pomembno vlogo pri omejevanju pronacije gležnja in s tem pri zagotavljanju stabilnosti tekaškega čevlja ima tudi opetnica. Tekači, ki potrebujete čevelj, ki bo omejeval gibanje skočnega sklepa v stran, obvezno izberite čevelj z močno opetnico. Opetnica mora dobro oprijeti peto, gleženj in zagotavljati mehkobo Ahilovi tetivi.

    Preprost preizkus trdnosti opetnice izvedemo s stiskom tega dela čevlja. Manjša deformacija oziroma večja sila za deformacijo pomenita močnejšo opetnico.

    Dober oprijem pa preizkusimo tako da obujemo čevelj in povaljamo stopalo od pete na prste. Peta ne sme drseti navzgor ali se pomikati levo-desno v čevlju.
  4. Potrebno je ustrezno razmerje blažilnost - stabilnost. Večja blažilna sposobnost čevlja zagotavlja manjšo stabilnost in obratno. Številni tekači prisegajo na zelo mehke čevlje. Mehak tekaški čevelj bolj ščiti pred mehanskimi pritiski na kosti, sklepe in hrbtenico, vendar hitreje zgublja svojo amortizacijsko sposobnost ter daje slabšo oporo stopalu. Zelo mehki čevlji so lahko zelo nevarni, saj se ob neenaki obremenitvi podplata le–ta že po nekaj 100 km neenakomerno poda, kar lahko ob veliki količini vadbe v takih pogojih pripelje do sprememb v statiki telesa. To postane zelo nevarno za stopalo, Ahilovo tetivo, koleno, kolk in hrbtenico.

    Mehkejši čevlji so običajno tudi lažji. Toda teža čevljev nasprotno od številnih oglaševalskih sloganov za rekreativne tekače nima posebno velikega pomena. Williams (v knjigi Biomechanics of distance running, 1990) ugotavlja, da pri hitrosti teka 4:20 minut/km vsakih 100 g dodatne teže na čevlju pomeni za le 1,2 % več porabljene energije. Ta podatek je pomemben le za izbiro tekmovalnih tekaških čevljev za vrhunske tekače, kjer odločajo desetinke ali stotinke sekunde.

    Toda ne pozabimo! Zelo mehak čevelj ima slabo stabilnost. Če je hkrati tudi mišični sistem gležnja in stopal šibak (pogosto pri ne dobro treniranih tekačih) potem bo vsaka kompenzacija nagnjenega stopala zaradi nestabilnega čevlja zahtevala dodatno energijo. Izračunali so, da je lahko poraba energije za uravnavanje prevelikih deformacij stopala, ki so posledica zelo mehkih čevljev tudi do 10 krat večja kot prihranek zaradi manjše teže in blažilne sposobnosti tekaškega čevlja. Treba je upoštevati tudi dejstvo, da zelo mehak čevelj zmanjša elastično učinkovitost mišičnega sistema, kar poveča porabo energije med tekom.

    Toda več porabljene energije ni nič v primerjavi z nevarnostjo preobremenjenosti gležnja in posledično resnih poškodb, ki nastanejo ob prevelikem vdajanje (pre)mehkega tekaškega čevlja.
  5. Tekaški čevelj mora biti dovolj prožen v predelu pregiba stopala (v sklepih med stopalčnicami in prsti) (na 2/3 dolžine podplata od pete proti prstom), da ne zavira odrivne akcije. Zelo trd podplat ovira upogibanje tekaškega čevlja pri odrivu. Prožnost tekaškega čevlja preizkusimo s upogibom čevlja.
  6. Mora biti popolnoma udoben. Pomeni, da mora biti peta oprijeta, da ne drsi. Vaši prsti morajo imeti dovolj prostora za gibanje. Udobnost tekaškega čevlja je odvisna tudi načina zavezovanja. Pretesno zavezovanje utesni in zmanjša krvni pretok vašega stopala med tekom, kar lahko povzroči celo nastanek stres fraktur. Nasprotno pa ohlapno zavezovanje pomeni manjšo stabilnost stopala in povečanje njegove pronacije. Ko kupujete tekaški čevelj, ne avtomatsko zaključiti, da bo številka enaka vaši vsakodnevni obutvi. Številke se razlikujejo glede na proizvajalca in včasih so lahko razlike do dve številki med dvema proizvajalcema. Tekaški čevelj morate poizkusiti in imeti vsaj 1 cm (bolje pa 1,5 cm) za prostor pri prstih za njihovo gibanje. Kupujte tekaške čevlje popoldan, ko je vaše stopalo malce oteklo. Nadenite si malce debelejše nogavice, da boste popolnoma prepričani, da je čevelj dovolj udoben.

    K udobju tekaškega čevlja sodi tudi zračnost. Med tekom je povečano ustvarjanje toplote. Telo in tudi stopalo se znojita. Nezadostna izmenjava toplote in vlage z okoljem povzroča neugodno klimo v čevlju. Posledica ni le neželen smrad, temveč povečana vlaga v čevlju mehča kožo. Hitreje prihaja do žuljev in odrgnin. Mrežasti najlonski materiali zgornjega dela tekaških čevljev omogočajo optimalno izmenjavo toplote in vlage v čevlju z okoljem. K temu potrebujete le še ustrezne nogavice.
  7. Ima zadostno trajnost in sprejemljivo ceno. Od čevlja lahko pričakujemo, da bo služil za 800 do 1000km (približno eno leto) ali ob vsakodnevni uporabi 6 mesecev. Ob ceni od 80 Eur pri preprostih do 120 Eur.






Objavljeno sreda, 18.5.2016
 
 
  Avtor
prof. dr. Branko Škof
  Nazaj na prvo stran
  Nazaj na kategorijo Oprema
  Komentirajte članek (1)
  Objavite na Facebook
 
 
Informacije o nas
Kontakt
Pravno obvestilo
Prijavnica za članstvo
Prijavnica za programe
Tek.si na Facebooku
Tek.si na Twitterju