Tek.si | Forum | Ponudba | Sodeluj
 
Gost
 
 
Prva stran > Zdravje > Poškodbe kolena pri tekačih
Poškodbe kolena pri tekačih
Zaradi dolgotrajnega ponavljajočega se obremenjevanja pri teku lahko v kolenu nastanejo preobremenitvene poškodbe. S kakšnimi ukrepi in vajami jih zdravimo in preprečujemo najpogostejše težave?
 
Koleno je zelo kompleksen sklep in je podobno kot drugi sklepi nog med tekom izpostavljeno velikim obremenitvam. Zlasti med športniki razmeroma dobro poznane poškodbe meniskusov in sprednje križne vezi kolena so med tekači sicer možne, a razmeroma redke. Pri njih so najpogostejše težave, ki so povezane s pogačico in bolečino v sprednjem delu kolena, preobremenitvene poškodbe ligamenta pogačice (t. i. patelamega ligamenta) in tako imenovani sindrom iliotibialnega trakta. To so tipične preobremenitvene poškodbe, ki nastanejo zaradi dolgotrajnega ponavljajočega se obremenjevanja kolenskega sklepa.




Tekaško koleno

Težave, povezane s pogačico, se značilno kažejo kot bolečina v sprednjem delu kolena, ki se pojavi med tekom. Ponavadi je bolečina močnejša pri teku po hribu navzdol, lahko tudi pri hoji navzdol (na primer po stopnicah), neredko tudi po dolgotrajnem sedenju s pokrčenimi koleni. Ker je ta težava tipična za tekače, se zanjo pogosto uporablja kar izraz tekaško koleno. Eden glavnih vzrokov za njegov nastanek je neprimerno drsenje pogačice po sklepni površini stegnenice, posledica pa je neenakomerno obremenjevanje sklepne površine pogačice. Poznanih je več mehaničnih dejavnikov, ki lahko privedejo do takšnega stanja: visoko ležeča pogačica, relativna oslabelost štiriglave sprednje stegenske mišice, nezadostna raztegljivost mišic zadnje strani stegna, čezmerna pronacija (zvračanje) stopala, nestabilna pogačica, plitev žleb sklepne površine za pogačico na stegnenici in neprimerno oblikovana sklepna površina pogačice, če naštejemo le nekatere.

Poškodba ligamenta (kite) pogačice

Ta poškodba, imenovana tudi tendinitis ligamenta pogačice ali tendinopatija ligamenta pogačice, lahko povzroča podobne težave. Razvije se ob čezmernih in ponavljajočih se obremenitvah ligamenta pogačice, katerih posledica je kopičenje mikroskopskih poškodb v tej kiti, ki ob neustreznem reparacijskem odzivu povzročajo bolečino. Ta je najmočnejša v predelu narastišča ligamenta na pogačico.

Sindrom iliotibialnega trakta

Iliotibialni trakt je dolga tetiva, ki poteka po zunanji strani stegna od narastišča na medenici do zgonjega dela golenice, kjer se (na zunanji strani kolena) pripenja na kost. Za ta sindrom je značilna bolečina na zunanji strani kolena, ki se navadno pojavi po določenem času med tekom ali po njem. Nastane zaradi ponavljajočega se drsenja iliotibialnega trakta prek zunanje strani spodnjega dela stegnenice pri vsakokratnem pokrčenju kolena. Pomembni dejavniki, ki pripomorejo k razvoju tega sindroma in na katere lahko vplivamo, so nezadostno raztegljiv iliotibialni trakt, čezmerna pronacija stopala in tek po podlagi, nagnjeni vstran.

Kako zdraviti, kako preprečevati?

Prvi ukrepi so pri vseh tekaških poškodbah kolena podobni. Intenzivnost treninga je treba toliko zmanjšati, da tek ne povzroča bolečin, če so težave že hujše, pa ga je treba za nekaj časa opustiti. Pri bolečini v sprednjem delu kolena se moramo izogibati aktivnostim, pri katerih močno krčimo kolena, pri težavah z ligamentom pogačice pa se še posebno izogibamo poskokom. Boleč predel lahko večkrat dnevno pet do deset minut hladimo z ledom. Priporočljive so raztezne vaje za sprednje in zadnje stegenske mišice in mišice goleni. Poskrbeti moramo tudi za ustrezno krepitev zlasti sprednjih stegenskih mišic, kar je še posebno pomembno pri težavah, povezanih s pogačico.
 
Pri sindromu iliotibialnega trakta je treba posebno pozornost posvetiti vajam za raztezanje tega trakta. Pri težavah s koleni moramo preveriti tudi, ali imamo obutev, ki ustrezno korigira morebitno pronacijo stopal pri teku. Ko znova začnemo teči, moramo počasi stopnjevati obremenitve in pogostost treningov. Na začetku je priporočljiv samo tek po ravni podlagi. Poleg tega moramo redno delati krepilne in raztezne vaje.


Objavljeno petek, 25.11.2016
 
 
  Avtor
mag. Martin Mikek, dr. med.
  Nazaj na prvo stran
  Nazaj na kategorijo Zdravje
  Komentirajte članek (6)
  Objavite na Facebook
 
 
Informacije o nas
Kontakt
Pravno obvestilo
Prijavnica za članstvo
Prijavnica za programe
Tek.si na Facebooku
Tek.si na Twitterju